نرم افزار مانیتورینگ شبکه

معرفی ابزار های مانیتورینگ:

 

با وجود صدها تولید کنند ابزارهای مانیتورینگ شبکه انتخاب بهترین گزینه های موجود کمی گیج کننده است.

تیم تخصصی ما تصمیم گرفته است، ماحصل سالها تجربه خود که در بردارنده یک لیست بزرگ از ابزارهای مانیتورینگ شبکه است را در اختیار شما بگذارد.

ما با ارزیابی، مقایسه و بازبینی  چندین نرم افزار مانیتورینگ به شما بهترین مجموعه ابزار های Monitoring  در سال 2019 را معرفی خواهیم کرد.

این مجموعه شامل ابزارهای پولی، رایگان و یا با کد باز برای Windows ،Mac،Linux می باشد.

 

ابزارهای محبوب مانیتورینگ شبکه:

در چند سال اخیر ابزار های مانیتورینگ شبکه مدام در حال بهبود بوده اند.

تولید کنندگان حجم زیادی از محصولات را با کیفیت بالا برای ویندوز و لینوکس به بازار عرضه کرده اند.

در حال حاظر دهها ابزار با کارائی بالا برای مانیتورینگ Real-Time شبکه ها وجود دارد.

به چندین دلیل ابزارهای مانیتورینگ دارای اهمیت هستند.

1- این ابزارها می توانند بصورت بلادرنگ شما را از وضعیت سرویس ها و سلامتی شبکه مطلع کنند.

2- در اغلب اوقات این سیستم ها نشانه های کاهش کارائی شبکه را دریافت می­کنند و به شما اطلاع می دهند.

 

SolarWinds Network Performance Monitor:

این ابزار در ابتدای لیست ما قرار دارد. SolarWinds به شما اجازه مانیتور عناصر شبکه را با استفاده از پروتکل SNMP  و یک داشبورد متمرکز می دهد.

درشبکه های وایرلس و کابلی می­توانید از این ابزار برای پیدا کردن دلایل کاهش کارائی شبکه استفاده کنید.

با یک نگاه اولیه متوجه می شوید که استفاده از این ابزار بسیار ساده است.

این نرم افزار برای مانیتورینگ کارائی شبکه ویژگی auto-discovery را بر روی شبکه شما اجرا می­ کند و دستگاه های محلی نصب شده در شبکه را بر روی سیستم شما نشان می­دهد.

این ویژگی شما را از اضافه کردن دستی دستگاه­ها به کنسول بی نیاز می­ کند و در زمان شما صرفه جویی می کند.

SolarWinds  با استفاده از عناصر گرافیکی مانند pie charts، نقشه ها و هشدارها شما را قادر می سازد در یک نگاه از وضعیت شبکه خود مطلع شوید.

به عنوان مثال پنجره نود های مشکل دار بصورت highlights مواردی را که باعث کاهش کارائی شبکه شده اند را به شما نشان می دهد.

همچنین بخش Application Health Overview  به شما اجازه میدهد که وضعیت سلامتی تمامی اپلیکیشن های شبکه را مشاهده کنید.

و البته این تمام کاری که این نرم افزار می­تواند انجام بدهد نیست!

شما میتوانید با ایجاد customized alerts  خود را از هرگونه رخدادی در شبکه مطلع کنید. اگر شما بخواهید می­توانید این اعلام ها را به کارمندان دلخواه خود اطلاع رسانی کنید. و این البته برای زمانی که می­خواهید پاسخ گوی به مشکلات شبکه را به یک تیم خطلا یاب محول کنید یک امکان خیلی خوب محسوب می ­شود.

مزایا SolarWinds:

  • استفاده آسان و رابط کاربری بصری

  • پیکربندی آسان به همراه تعداد زیادی گزینه اتوماتیک سازی.

  • سطح بالای از شخص سازی، شامل شخصی سازی هشدارها.

  • نقشه هوشمند که دید متنوعی از شبکه را در اختیار شما می­گذارد.

  • امکان کد نویسی برا تشخیص اتوماتیک خطا.

معایب SolarWinds:

  • گزینه­ های کمی را در رابطه با مانیتور کردن محیط ابری در اختیار می­گذارد.

قیمت این ابزار 2895 دلار می باشد.

لازم به ذکر است که نسخه آزمایشی 30 روزه آن هم در دسترس است.

 

paessler PRTG network Monitor:

PRTG  یک دیگر از ابزارها می باشد که دارای عالی ترین امکانات برای رصد فعالیت های شبکه است.

PRTG  از SNMP، packet sniffing و VMI برای مانیتورینگ شبکه استفاده می­کند.

اولین چیزی که ممکن است توجه شما را در هنگام استفاده از PRTG  به خود جلب کند این است که دنبال نمودن جریاناتی  که در شبکه می­گذرد دشوار است.

استفاده از PRTG مانند ابزار OpManager ساده نیست و البته به اندازه کافی امکانات دارد تا شما بلاخره به هدف خود برسید.

این ابزار مانند ابزار های مشابه با کار کرد مانیتورینگ دارای auto-discovery feature برای پیدا کردن دستگاه­های شبکه است. و این گزینه شما را از انتخاب و اضافه کردن دستی دستگاه­های شبکه بی نیاز می­کند.

در PRTG Maps چندین روش برای استفاده از نقشه وجود دارد هر چند شما می­توانید نقشه را سفارشی سازی کنید تا موارد با اهمیت تر را نشان دهد. اما امتیاز عالی این ویژگی این است که می­توانید نقشه اتوماتیک ایجاد کنید و این به شما امکان می­دهد نقشه را هر 10،30،60 ثانیه تا 10 دقیقه بروز رسانی کنید.

همچنین مقداری زمانی می برد تا شما بتواند به رابط کاربری آن عادت کنید . این ابزار مناسب اشخاصی است که تازه وارد دنیای مانیتورینگ شبکه می شوند.

گزینه های auto-discovery, alerts و visual displays این ابزار را به یکی از بهترین ابزار های موجود تبدیل کرده است.

قیمت خرید این بسته برای مانیتور شبکه با 100 دستگاه در بسته XL5  با قیمت 1400 دلار عرضه شده است. و بسته XL1 بدون محدویت با قیمت 13436  دلار عرضه می شود. و البته نسخه 30 روزه آزمایشی آن نیز در دسترس می باشد.

 

NetCrunch:

Adrem Software محصول  NetCrunch را تولید کرده است و چهار سطح از مانیتورینگ شبکه را به شما عرضه می­کند. Monitoring Suite مهمترین بخش این بسته است.

این محصول از SNMP برای مانیتور کردن فعالیت ها در مسیر یاب ها، سویچ ها و فایروال ها استفاده می­کند. این محصول شامل سیستم هشدار، switch port mapping، ونظارت بر اپلیکیشن است. شما برای دسترسی به قابلیت های بالاتر در این مدل باید ماژول های جدید را بخرید و سپس به این بسته اضافه کنید.

NetCrunch Performance Monitor:

این ابزار داری تمامی قابلیت های basic NetCrunch SNMP service می باشد، بعلاوه امکان مانیتور کردن سرور و اپلیکیشن و لاگ ها مدیریتی را به شما می­دهد.

این سرویس می­تواند منابع راه دور را نیز مانیتور کند مانند سرورهای ابری و همچنین بهترین انتخاب برای مکان­های است که مجازی سازی درون شبکه خود را ایجاد کرده اند.

بسته بعدی NetCrunch   برای ساختار شبکه ای است. این بسته شامل مانیتورینگ با استفاده از SNMP است. بعلاوه دارای network topology mapping، raffic flow analysis می باشد. ولی فاقد  مانیتورینگ سرور و اپلیکیشن و مدیریت لاگ ها است البته در صورت تمایل می­توانید به عنوان ماژول آنها را بخرید و به این بسته اضافه کنید.

بعنوان جایگزین شما میتوانید NetCrunch Monitoring Suite, را انتخاب کنید که شامل تمام ماژول های NetCrunch  است. شما میتوانید مانیتور سرور و اپلیکیشن را داشته باشید و همچنین topology mapper،  log manager،  و traffic analysis functions در این نسخه وجود دارند.

بعلاوه این نسخه داری hardware and software inventory functions for Windows که شامل management functions و ابزار های مانیتورینگ برای سرویس های ویندوز است می باشد.

بخش مانیتورینگ همچنین شامل  configuration management و policy-driven actions است که به خودکار شدن برخی وظایف مدیریتی سیستم کمک می­کند.

با انتشار نسخه 10.6 جستجوی از راه دور بهبود یافته است. و دارای قابلیت مانیتور کردن بالغ بر 70 سرویس شبکه شامل SNMP  و HTTP است.

جستجوگر راه دور همچنین قادر است تمامی NetCrunch sensors را مانیتور کند، از جمله WMI، SQL و …

این جستجوگر قادر است سرویس های جدید شبکه را کاوش کند .

هر زمانی که یک node جدید وارد شبکه شد قادر است بصورت خودکار سرویس ها را پیدا کند و مانیتور کردن آنها را آغاز کند.

بعلاوه شما میتوانید یک سیستم هشدار بر روی کاوشکر راه دور نودها تعریف کنید و چنانچه کاوشگر شما از کار افتاد به شما اطلاع رسانی کند.

ما باید به این نسخه نمره بالایی بدهیم چون هم به اندازه کافی سرعت دارد و همچنین برای 30 روز، تمامی این ماژول های هیجان انگیز را در اختیار شما قرار می دهد.

 

ManageEngine OpManager:

ManageEngine OpManager یکی از پر آوازه ترین ابزارهای مانیتورینگ در لیست ما می باشد. این ابزار برای مانیتورینگ شبکه های بزرگ با کارائی پایین مناسب است.

داشبورد این نرم افزار بصورت بلادرنگ با اطلاعات جدید از شبکه آپدیت می شود. و اطلاعات گرافیکی از فعل و انفعالات شبکه را در اختیار کاربر می ­گذارد و ارتباطات و دردسترس بودن و میزان استفاده از  دستگاه های درون شبکه را نشان می دهد.

OpManager’s visualization یکی از بهترین مزیت های این ابزار می باشد. شما می­توانید گراف­ها را از طریق داشبور خودتان مشاهده کنید. چند ابزار محدود هستند که بتوانند چنین دید بالای را در اختیار شما بگذارند . با این وجود اگر ویژگی های فعلی نمی توانند دید مورد انتظار شما را ارائه کنند شما می توانید گزارشات سفارشی سازی شده خود را بسازید.

Customization  قلب کاربردی OpManager’s  است اطلاع رسانی تنظیمات کاربران یکی دیگر از بخش های این طراحی است برای مثال شما میتوانید حد بالای استفاده از CPU را تعیین کنید و به OpManager  بگویید هنگامی که CPU به یک سطح خاص رسید به شما اطلاع رسانی کند.

مقیاس استفاده از این ابزار را میتوان از شبکه های متوسط تا بزرگ بر شمرد.

این محصول دارای سه ویراش Standard، Professional، و Enterprisehs

نسخه استاندارد دارای قیمت 245 دلار برا 10 دستگاه می باشد.

نسخه حرفه ای با 345 دلار برای 10 دستگاه عرضه می شود.

و نسخه Enterprise با قیمت 11545 دلار برای 250 دستگاه عرضه می شود.

همچنین نسخه رایگان این ابزار برا مانیتور حداکثر 3 دستگاه  با امکان پشتیبانی از VMware، Hyper-V، و Xen server  در دسترس می باشد.

 

SolarWinds Flow Tool Bundle:

Flow Tool Bundle یکی دیگر از محصولات SolarWinds است.

یکی از مهمترین ویژگی های این محصول رایگان بودن آن است . درواقع شما با یک نسخه رایگان موقتی مواجه نیستید بلکه می­توانید برای همیشه  از آن استفاده کنید.

Bundle  دارای ارائه گرافیکی داده ها نیست همانگونه که غالبا از محصولات شرکت SolarWinds انتظار می رود. بجای آن شما با 3 رابط، سر راست که هر کدام پروسه حرفه ای را در خود دارند، کار می ­کنید.

در داخل بسته شما با ابزار های زیر مواجه می شوید

  • NetFlow Configurator

  • NetFlow Replicator

  • NetFlow Generator

این ابزارها تماما در رابطه با استخراج NetFlow  که از روترهای سیسکو است می باشد.

NetFlow  آنالیز ترافیک داده ها است، که توسط سیستم­ های سیسکو ساخته می­ شود.

NetFlow Configurator یک اینترفیس ساده روترهای سیسکو است که شما را قادر می سازد که پیغام هایNetFlow  را ایجاد کنند و داده ها را مستقیما بدست collector برسانند.

این ابزار شما را از این  که بصورت جداگانه بر روی هر کدام از روترهای خود لاگین شوید بی نیاز می­کند.

NetFlow Replicator یک ماژول تست شبکه است. و بسته های NetFlow را درون شبکه به یک مقصد خاص به گردش در می آورد. با این ابزار شما می­توانید توانای شبکه خود را درمواجهه با ترافیک­های خاص بسنجید.

NetFlow Generatorمشابه با ابزارهای بالا کار می­کند و میتواند ترافیک ساختگی ایجاد کند تا بتواند توانایی سرویس های مانند load balancers، firewalls را بازرسی کند.

 

نرم افزار مانیتورینگ را در تا بی نهایت تجربه کنید!

 

☎ 02144671862
📣 Telegram & WhatsApp: 09981008658

📧Info@TaBinahayat.com